Forrest Yoga – Sittande sidofällning ett ben rakt

Jag vet att du kanske har ett annat namn för den här position men eftersom det är Forrest Yoga vi håller på med så kör vi med Forrest Yoga-namnen. Namnen på positionerna i Forrest är oftast ganska självförklarande.

Sittande sidofällning med ett ben rakt är en underbar yogaposition för att sträcka ut sidan av kroppen och frigöra andningen i bröstkorg. Den är grundande och avslappnande samtidigt som den öppnar upp. Jag älskar speciellt neck-releasen — att få slappna av i de spända nackmusklerna gör verkligen underverk för min kropp.

Gör såhär:

Sträck ut vänster ben och placera höger fot framför dig. Placera vänster hand eller armbåge + hand längs insidan av vänster ben. Ett alternativ att placera handen på benet.

Det finns fyra armpositioner i den här posen, här går vi igenom två av dem: Neck Release och Chest Opener.

Neck Please – positionen

Sträck ut höger arm i motsatt riktning från vänster ben. Känn stretch och avslappning längs höger sida av nacken och längs övre trapetsius när du låter vänster öra sjunka ner mot vänster axel. Sitt kvar här och:
Andas in i bröstkorgen.
Andas ut: slappna av i nacken.
Andas in till höger sida av nacken.
Andas ut: slappna av i käkarna.

Gör Chest Opener positionen innan du byter sida

Sträck höger arm upp mot taket och sträck sedan armen bakåt. Stanna kvar här och:
Andas in: lyft bröstbenet framåt.
Andas ut: Sänk höger skulderblad nedför ryggen, iväg från nacken.
Andas in längs med höger sida av revbenen.
Andas ut: slappna av i nacken.

För att komma ur positionen: Flytta höger arm tillbaka till Neck release positionen och använd höger arm för att dra överkropp upp. Fortsätt med djup andning när du byter och gör samma sak på andra sidan.

Forrest Yoga sidofällning
Sittande sidofällning med ett ben rakt — chest opener. Fotograf Moa Högefjord

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *