Yoga Tune Up – rulla ryggen

Välkommen! I vårt första månadens rulltips (och första blogginlägg) kommer vi prata om stela bröstryggar och en enkel övning som du kan göra varje dag för att mjuka upp musklerna i din rygg.

Gör såhär: Ligg på rygg med böjda knän och fötterna i golvet. Placera ett par Yoga Tune Up bollar (eller andra bollar*) på varsin sida om ryggraden i höjd med överkanten på skulderbladen. Knäpp händerna bakom huvudet, lyft upp rumpan från golvet och använd benmusklerna till att rulla bollarna upp och ner mellan skulderbladen, så långt som känns bra. Sedan kan du freestyla lite genom stanna upp och röra på armarna eller rulla bollarna i sidled mellan ryggraden och inre kanten på skulderbladen.

*Om val av bollar: Vi får prata mer om det i ett annat inlägg, men generellt så är det bättre med bollar som är gjorda för massage än de som är gjorda för att studsa bra. Men tennisbollar är bättre än inget! Bandybollar däremot — don’t go there!

Men varför är du stel i ryggen från början? Det vet ju förstås inte jag, men eftersom minst 99% av alla som kommer till mig på massage är spända i bröstryggen så har jag funderat en del på vad som kan ligga bakom. En uppenbar mekanism är att många av oss håller huvudet längre fram än vi borde göra en stor del av tiden när vi står eller går eller – framförallt – sitter. Flera av musklerna som håller upp huvudet har sitt ursprung längs ryggraden mellan skulderbladen och de blir mindre rörliga för att spara in på energin som skulle ha gått till att aktivt hålla huvudet stilla i den framskjutna positionen. Skor med klack (och i den kategorin räknar jag in dina löparskor om de inte specifikt är “zero drop”) skapar kompensationer i hela kroppen men först och främst så ger de förkortade, vadmuskler och minskad rörlighet i fotleden. Denna minskade rörlighet orsakar en kompensation längs hela ryggraden som likt en pisksnärt blir mest märkbar i nacken.

Sedan har vi förstås andningen! Om du är stressad och har en grund andning eller om du sitter hopsjunken i bilen eller på kontoret och därmed hindrar diafragman från att sjunka ner och göra plats i de nedre delarna av lungorna så kommer du istället att dra upp axlarna för att öka volymen på lungorna. 20000 gånger om dagen.

Jag hoppas att det inte verkar hopplöst (det är det inte!) utan att du ser hur många delar av livet som du kan börja justera för att komma ur den onda spiralen av ökande stelhet. Det lättaste stället att börja är förmodligen att träna mindfulness. Bli medveten om ditt andetag, och var ditt huvud och dina axlar befinner sig. Rulla ut musklerna och påminn dem om deras fulla rörelseomfång. Eller kom in till oss på massage.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *