Forrest Yoga – Lunge

Lunge är en kraftfull position. Du får använda din powerenergi och du utstrålar och bygger styrka –  såväl fysiskt som mentalt. Den är rättfram och enkel till formen men den går också djupt. 

Jag älskar Lunge för den hjälper mig att välbehövligt stretcha och öppna framsida lår och höft samtidigt som jag blir utmanad att hitta balansen mellan stabil bas och lyft uppåt. För vad som annars kan hända i Lunge, utan aktiva fötter och ben som tryggt har kontakt med golvet, är för mycket kollaps. Kompromissa inte med stabiliteten i en strävan efter att komma så långt ned som möjligt. Närmast golvet vinner inte i den här positionen heller. 

Gör såhär

Följ de här instruktionerna för att skapa en grund i din Lunge som gör dig stabil och stark – och möjliggör för ett lyft och öppnande uppåt.
Placera vänster fot fram och höger knä på golvet – gärna med extra dämpning under som tex. en dubbelvikt yogamatta eller filt. Låt vänster knä gå rakt fram från vänster höft och höger knä är rakt bakom, och nedanför, höger höft. Sträck armarna uppåt med handflatorna riktade in mot varandra.
Andas in: Tryck båda fötterna bestämt ner i golvet. Känn hur även benen blir aktiverade.
Andas ut: Dra svanskotan ned mot golvet. Kom högre upp i höfterna om du behöver för att kunna göra det. (Närmast golvet vinner som sagt inte.)
Andas in: Lyft bröstkorgen, även baksidan, uppåt.
Andas ut: Dra skulderbladen ned och utåt sidan.
Stanna i positionen i 3-5 andetag innan du byter sida.

Alternativa sätt att ha händerna är att placera dem på golvet, på block på golvet eller på främre knät. 

A note about the picture
Den här Lunge-bilden togs en magisk eftermiddag i Claude Monets trädgård. Det var under en period som jag var rätt sjuk och hade varit det länge men vi hade samlat ihop våra krafter och åkt till Paris för att göra något speciellt på Mattias 30-års dag. Den här fantastiska trädgården blommade och strålade i sol och värme fast det var oktober och vi hade en underbar stund där all utmattning och trötthet försvann för några timmar. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *