Forrest Yoga – Chest Opener on the Wall

Bröstöppnare mot väggen. Det här är en av våra absoluta favoriter! Den öppnar upp bröstmuskulaturen och framsidan på axlarna på ett fantastiskt sätt. Precis de områdena som lätt blir ihopdragna efter att vi hängt över våra datorer, mobiler, kört bil och grejat i köket.

När Mattias sitter och jobbar med administration och behöver en paus så är det Chest Opener on the Wall som han tycker är bäst att göra. Några djupa andetag på varje sida räcker för att öppna upp kroppen och tillföra ny energi, både till kroppshållningen och jobbet.

När jag var gravid var det inte alltid jag orkade göra ett helt yogapass men varje dag (nästan) gjorde jag i alla fall fem positioner. Fem korta positioner på mindre än fem minuter men med fullt fokus gjorde underverk för min gravida kropp. De dagar jag hoppade över resulterade i ryggont. Chest Opener var en av mina fem positioner.

Den är också lätt att göra och kräver endast en vägg. Ta en paus i arbetet och prova du också!

Så här gör du

Kom in i positionen:

  • Ställ dig med vänster sida mot väggen och sätt underarmen mot väggen för att mäta ut det ungefärliga avståndet. Ställ dig i Krigare 1 (kliv isär med fötterna, främre foten rakt fram, bakre foten pekar snett utåt, höfterna parallellt framåt) med vänster fot fram och placera vänster hand på väggen bakom dig, i axelhöjd. Placera höger hand under vänster nyckelben. Lyft huvudet upp mot taket så att du inte kollapsar i nacken.

I positionen:

  • Andas in till vänster sida av bröstkorgen, använd höger hand för att guida andetaget.
  • Andas ut och sänk vänster axel och vänster skulderblad. Slappna av i trapezius, nack- och axelmusklerna.
  • Ta ett par andetag till där du andas in till axeln och vänster sida av bröstkorgen, andas ut och slappnar av i nacken, axeln och käken.
Chest Opener pose

Variation:

  • Istället för att sätta handflatan i väggen, håll armen rak och sätt pekfingret och tummen mot väggen.
  • Tryck handen in mot väggen, som om du skulle dra den igenom väggen i en båge ned mot det främre knät.

Läs mer om Forrest Yoga här!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *